Dnes nás výrobci spíše nutí kupovat si věci nové. Určitě už jste se setkali s tím, že i samotný opravář vám řekl, že nemá cenu danou věc opravovat, protože vás to přijde dráž než koupit si rovnou výrobek nový. Často opravny nemohou ani sehnat potřebné náhradní díly. Opravy smí provádět jen schválený podnik, což je uvedeno už v informacích u daného výrobku, a tak ani nemá cenu kontaktovat nezávislého opraváře. Zatímco dříve jsme téměř všechno, co se nám porouchalo, svěřovali šikovným opravářům, dnes se tím ani neobtěžujeme a necháme se zlákat něčím novým, ale jen zdánlivě lepším. Plánovaná životnost výrobkůTaké se vám často stává, že vám zakoupené výrobky přestanou sloužit těsně před tím, než skončí jejich záruka? Spíše než o náhodu se spekuluje o tom, že by mohlo jít o výrobní politiku, která nastavuje životnost spotřebního zboží plánovitě. Postarají se o to některé málo kvalitní součástky, které mají nastavenou životnost pouze na určitou dobu. Ekonomická ztráta je pro výrobce totiž tím větší, čím déle věci fungují. A tak elektrické zboží, kuchyňské spotřebiče, ale třeba i žárovky odchází daleko dříve, než by bylo nutné. Koho zajímá, že se plýtvá penězi spotřebitelů a zvyšuje se množství odpadu? Opravené může mít svoji cenuPřes to všechno se zdá, že služby opravářů budou stále třeba, dokonce je naznačován i mírný trend k jejich novému rozkvětu. Zasazovat se o to začíná Evropský parlament, který chce podporovat kvalitní a opravitelné výrobky a odhalovat prvky, zkracující jejich životnost. Také průzkumy zjistily, že osm z deseti lidí by dalo přednost opravě, kdyby se vyplatila. Repasované věci zákazníci vyžadují, neboť už přišli na to, že opravená věc vydrží i víc než původní, když laciný materiál je nahrazen kvalitním nebo se také často nechtějí vzdát původního výrobku.