Oleje do motoru vašeho vozu se v zásadě dělí dle dvou základních technických specifikací na základě viskozity a výkonnostní třídy. Třídy oleje podle viskozityTa vypovídá o tom, např. při jakých teplotách je mazivo stále dostatečně tekuté, aby plnilo svou funkci. Rozdělujeme je do dvou základních hledisek:Zimní třída – značí se symboly např. 5W, 10W, 25W.Letní třída – značí se dvojčíslím 20, 30, 50, 60 atd.Zimní třída definuje nejnižší teplotu, při níž lze motor bezpečně nastartovat a provozovat, a to tak, aby nebyl olej příliš ztuhlý (hustý). Např. s olejem 10W 40 bez problémů motor nastartuje pouze do – 28 stupňů, zatímco 5W již do mínus 40 stupňů.Letní třída vymezuje maximální hranici teploty venkovního prostředí, kdy je ještě olej dostatečně viskózní a není příliš „tekutý“. Pro naše středoevropské podmínky je optimální označení 40. Výkonnostní měřítkoHledisek výkonnosti maziva je více a zahrnujeme mezi ně zabezpečení bloku motoru a pohyblivých částí před korozí ložisek a válců, před vytvářením usazenin při vysokých teplotách maziva, zamezení tvorby pěny, ochranu proti oxidaci stěn válců a proti otěru.Dle výkonnostní třídy je rozdělujeme podle dvou základních charakteristik. První z nich je American Petroleum Institute, tzv. API a drouhou Association Constructeurs Européens Eutomobile, tzv. ACEA. Hodnocení podle ACEA se od roku 2004 rozlišuje na lehké vznětové a zážehové motory označované jako A a B, na motory s částicovým filtrem označené jako C a pro vznětové motory mimořádných výkonů označené jako E. Míchání olejůNa míchání olejů existují různé, někdy i protichůdné názory. Většinou se však většina výrobců a prodejců shoduje na tom, že je pořád lepší alespoň nějaký olej, než vůbec žádný. A co se týče míchání, v zásadě stačí přidržet se shodné výkonnostní a viskozitní třídy, přičemž mezi certifikovanými výrobci olejů v tomto směru není podstatný rozdíl. I kdybychom použili olej, který není primárně určen pro váš typ vozu, v krátkodobém horizontu se nic vážného nestane.